Derfor er Analyse grunnlaget for alt vi gjør

Google analytics er smart

Analyse – uten tall vet man lite.

 I Dagens digitale marked, er alt målbart. Google Analytics er en fantastisk, og ikke minst gratis, måte å få relevante tall for nettsiden din.

Derfor er det litt overraskende for oss her på SEOScore å se at det enda i dag, er bedrifter, til og med netthandler, som ikke har installert måleverktøy for nettsiden sin.

Vi anbefaler alltid våre kunder om å ha Analytics installert for sine hjemmesider. Dette gjelder uansett, enten det er netthandel, en blogg, eller bare en informativ side for firmaet.

La oss se litt på hvorfor Google Analytics er så viktig for en nettside:

Google Analytics er gratis.

Hvor mange ganger har man ikke hatt besøk av en bedriftskonsulent som kan analysere bedriften og lage strategiske planer ? Med påfølgende faktura?
Vel Google analytics kan gjøre det samme – og mer – men gratis.
Når Analytics er satt opp korrekt, vil du ha langt bedre grunnlag for digital strategi.

Google Analytics er gratis
Google analytics er smart

Automatisk innsamling av data.

Å la Google samle data for deg er langt mindre arbeidsintensivt, enn selv (evt. via en tredjepart) å gjøre dette. Faktum er at du nok ikke ville kunne hente en brøkdel av de samme dataene uten å ansette en hær av analytikere.
Igjen –  dette er gratis.
Det eneste du trenger  å gjøre er å lage en konto hos Google, og kopiere inn en ganske enkel kode til nettsiden din. Vi skal sette opp en enkel video på hvordan dette gjøres om en veldig kort stund.

Tilpassede rapporter er enkelt

10 Enkle steg for gode rapporter.

Akkurat som vi mennesker er unike, så er din bedrift. Å lage tilpassede rapporter akkurat for ditt behov er uproblematisk.
I bunn og grunn fungerer det på denne måten.

a) Man logger inn i Google Analytics
b) Naviger til “Min Meny” ( My view )
c) Trykk Tilpass ( Customize)
d) Velg Rapporter ( reports )
e) Klikk Tilpasse De rapporter -> Ny rapport
f) Sett tittel
g) Klikk +Legg til rapportfane ( valgfritt )
h) Velg rapport type
i) Definer dimensjoner og målepunkt
j) klikk filter og legg til de filtrer du ønsker
k) Velg hvor du vil rapporten skal vises
l) Klikk Lagre.

Alternativt kan du selvsagt be oss lage en rapport for deg. Mange velger dette, da vi har god erfaring med å sette opp rapporter akkurat slik kunden ønsker.

Enkel integrering med mange verktøy og plattformer.

En av de mest geniale egenskaper med Google Analytics er nettopp at den er svært enkel å integrere mot verktøy og nettstedsplattformer.
Vil du ha den på Mobilen – så er det apper klare til både Iphone, Android telefoner – ja til og med Windows telefoner. Alle disse er tilgjengelige via Google Play eller Apple Store.
I tillegg har Analytics en svrt god integrasjon mot Google AdWords, Google Reklame og profileringsplattform. Å linke disse sammen tilpasser du dem i realiteten til hverandre. Dette gir en ekstremt sterk kobling, som gir deg svært nøyaktig data å basere videre beslutninger på.
Dermed kan du bruke Google Analytics på alle dine informasjonssystemer, og enkelt koble sammen Analytics til alle Googles svært gode produkter.
Det er også selvsagt mange – svært mange – programmer, apper og systemer utenfor Google’s egne, som på en særdeles god måte håndterer data. 

Google Analytics er enkelt å integrere

Muligheten til å måle interne søk på din hjemmeside / netthandel.

Klikk inn til hjemmesiden er sikkert greit, men hva de faktisk gjør på hjemmesiden – det er nok viktigere. Her er Google Analytics fantastisk. Denne muligheten gjør at du kan lett finne ut hva besøkende faktisk leter etter på nettstedet ditt. Analytics avdekker områder hvor kunder leter, men ikke finner det de ser etter. På den måten  belyser det områder som kan forbedre, og det ved kun små tilpasninger i Google Analytics oppsettet ditt.

Dermed kan du med få bedre innsikt i hva besøkende leser, og leter etter. Du kan finne ut hvor relevant material og innhold er for besøkende, og du kan kan så gjøre nødvendige grep.

Med all den data du får står du godt rustet til å tilpasse bedriftens kommunikasjon ut i markedet på en måte som gir deg bedre posisjon, og dermed mer omsetning.

Bedre forståelse for hvorfor besøkende forlater siden din(Bounce).

De aller fleste nettsteder vil se en statistikk som kalles Bounce. Dette er besøkende som for en eller annen grunn kommer inn på siden, for så å øyeblikkelig forlate den. Effektiv Analyse kan hjelpe deg med å forstå hvorfor dette skjer.
Det er i alle bedriftseieres interesse å ha en så lave bounce-rate som mulig. Grunnen er at Bounce regnes av Google som en indikator på hvor relevant både nettstedet ditt er, men også linken inn til denne siden er. Det betyr at om du for eksempel betaler for  Google Ads, og masse klikk derfra har høy Bounce-rate, så er relevansen mellom annonse og landingsside lav. Det som så skjer er at Google vil faktisk vise annonsene dine sjeldnere – selv om du kanskje er beredt til å betale ekstra for visninger.

Å ha kontroll på Bouncerate – og redusere denne er derfor helt avgjørende for god rangering på Google. 

Google Analytics er et fantastisk – og gratis – vertøy de fleste bedrifter vil ha svært god nytte av.  Den gir viktig innsikt og data som kan brukes til å forbedre websidens relevanse og synlighet foran konkurrenten, samt øke konvertering. 

I kjølvannet av Google Analytics har det kommet flere analysevertkøy som lover mer og bedre bruk av data enn Googles eget verktøy, men disse koster. Vår erfaring er at de fleste bedrifter vil komme langt med Google, og vil kunne gjøre store , gode og ikke minst innbringende endringer selv. Via Gode, gamle, men åh-så-relevante Analytics.

SEOScore.no har lang erfaring med bruk av Googles Verktøy. Om du trenger hjelp til analyseoppsett, så ta kontakt med oss, og vi skal hjelpe deg videre til å få frem de data du trenger, samt sette opp en rapporteringsmetode du faktisk kan bruke til noe.

 

kontakt oss for en hyggelig prat