Hvordan bli sett på instagram

Hvorfor en aktiv Instagramkonto er en nødvendighet for bedriften.

Om man bruker noe som helst tid på nettet i dag (noe de fleste gjør), så kjenner man til Instagram.
Foto Plattformen, “se på meg”, og øyeblikks-showroomet fremfor alle.

Begrepet Selfie er et direkte resultat av Instagram-effekten, alle skal printe fjeset sitt på Internett, og samle likes.
Det faktum at instagram er på 2 plass av sosiale kanaler i 2019, sier litt om den ekstreme markedsdekningen de har.

Og med det kommer også enorme muligheter for å markedsføre bedriften eller merkevaren din.
I denne artikkelen skal vi kjapt gå igjennom de største fordelene ved å aktivt ha en instagram konto, og hvordan denne kan bidra til bunnlinja di.

Hvordan effektivt bli synlig på Instagram

Instagram for Business 

Akkurat som Facebook har en egen plattform som heter Facebook for Business , så har også Instagram det. Faktum er at Instagram ble for en tid tilbake kjøpt opp av nettopp Facebook, slik at de sammen har markedsdominans over store deler av de sosiale nettverk.

Så- hvorfor instagram for bedrifter ? Med internett har verden blitt svært mye mindre de siste 10-15, og dette har gjort det helt nødvendig for bedrifter å treffe kunder der de er, når de er der. Å ikke være  tilgjengelig på et vis – 24 timer i døgnet er i dag nesten uhørt. Derfor er en digital tilstedeværelse viktig, ikke bare for bedrifter i dag, men også i fremtiden.


Spørsmålet som oftest popper opp er “Ja,men hvordan ?”
Har du en bedrift som ønsker å være synlig i markedet, så er Instagram i aller høyeste grad en plattform som kan hjelpe. Om du så er en bedrift som lager o-ringer til industrien, så er det et publikum der ute som ønsker å høre fra deg. 

.

Et større publikum.

Verden er definitivt blitt mindre, men publikumet har til gjengjeld blitt desto større. 

Instagram har på sin side vokst til å bli verdens 2. største interaktive på jordan, og har klart å tiltrekke seg flere brukere på kort tid enn noen andre .

Over 150 millioner aktive ( og da snakker vi daglig) brukere.
Med de tallene i hodet, er det lett å forstå at sjansen er stor til at du går glipp av profilering, oppmerksomhet, og aller viktigst – kunder om du ikke bruker Insta. 

Større nedslagsfelt i markededsføringen

Hele poenget med markedsføring er å spre det gode ord. Jo flere vet om en bedrift, jo større sjanse har man for å få suksess. En aktiv instagram strategi kan hjelpe bedriften med å nå en større målgruppe- selv om man kanskje “bare” er en lokal pizza-sjappe. Å publisere på Insta, gir deg også muligheten til å dele materialet ditt på andre sosiale plattformer. Dermed – med en enkelt post- kan du treffe og tiltrekke seg potensielle kunder fra flere sosiale plattformer samtidig, som for eksempel Facebook og Twitter.  Tidsbesparende, enkelt og svært effektivt.

Tilgang på trender og data 

Å bruke Instagram for Business kan hjelpe enhver bedrift å få bedre datagrunnlag for kunders bruksmønstre og trender i markedet. Kunders tilbakemelding, enten det er likes eller kommentarer, kan gi verdifull informasjon om hva kundegruppen din liker, misliker eller ønsker.
Og det som er ekstra bra – er at denne innsikt kommer gratis med instagram kontoen.

søkemotoroptimalisering for bedriften

 

Vis bedriftens personlighet.

Et bilde sier mer enn 1000 ord – Det er langt bedre å fortelle din historie til folk gjennom bilder eller video enn i en skriftlig tekst. Instagram har en rekke filter som gir temperatur eller setting til et bilde eller en video- Når dette så deles med publikummet ditt, hjelper det dem å forstå bedriften din. Det er jo poenget til slutt – at målgruppen din blir følgere, fans, og kunder.

 

Instagram endrer folks perspektiv.

Hva er bedre enn å bruke sosiale medier når dette kan være eneste måte å endre folks perspektiv. Effektiv markedsføring er kunsten å skape et ønske, en driv i målgrupen, som tilslutt fører til et mål. Dette kan være kjøp av et produkt eller en service. Men påvirkning er med sosiale medier også blitt et mål i seg selv. Hos bedrifter med merkevarebygging som mål er påvirkning og perspektiv-ending et virkemiddel man ikke skal glemme.

Den beste måten å gjøre dette er å treffe kunder, og kommunisere med dem på en plattform de stoler på, og hvor de bruker mye tid.

Målepunkt for suksess

Instagram kan også gi deg en grov indikator på hvor du står i markedet. Ofte er det slik at jo større følgermasse og engasjement man har , desto større suksess kan man anta merkevaren har/vil ha. Dermed – om man så ser at følgermassen begynner å avta, vil dette kunne være et tegn på at kudemasse/følgere ikke er fornøyde, eller at markedsstrategien ikke er engasjerende nok. Slike tall er tilgjengelig i sanntid, og trender kan leses av kontinuerlig. 

Instagram som markedsføringsplattform er en av flere mobile plattformer bedrifter i dag bør ha en strategi på å bruke. Om man er barnehage eller en dørfabrikk så er muligheten for å treffe kunder betydelige. Vi i SEOScore har god erfaring med markedsføring på sosiale medier, og er blant annet Google sertifiserte.
Ta kontakt med oss så tar vi en prat om din strategi for sosiale medier.

Vi kan hjelpe!

Kontakt oss